Wat is lichaamswerk en hoe is je lichaam verbonden met je emoties? - Hypnose praktijk Hypnotherapie Heemskerk

Wat is lichaamswerk?

Lichaamswerk is een lichaamsgerichte therapeutische methode met als doel de geestelijke en lichamelijke gezondheid te verbeteren. Tijdens de hypnose sessies wordt lichaamswerk ingezet via lichaamsoefeningen en introspectie.

Ons lichaam is het meest directe instrument in de ontmoeting. Hoe meer we in ons lichaam aanwezig zijn, hoe meer we ervaren en voelen en hoe meer we in contact zijn met onszelf en de ander. Via ons lichaam worden we bewogen, worden we geraakt en aangeraakt. Zowel lichamelijk en cognitief als emotioneel en spiritueel.

Elke pijn vertegenwoordigt een emotie

Alles start met de erkenning van de pijn. Elke rimpel, elke pijn vertegenwoordigd een emotie. Alle emotionele ervaringen liggen opgeslagen in jouw lichaam. Herhaalde ervaringen vormen een pantser, je muur. Je ervaart de fysieke ongemakken, zoals pijn in je nek, krop in je keel, een kooi om je hart, stramme benen, koude voeten, vermoeidheid, en darmen die van slag zijn, maar je bent je niet bewust van de onderliggende oorzaken.

Je bent het contact met je lichaam, oftewel het voelen, kwijtgeraakt. Daarbij komt, dat het veel energie kost om de gevoelens van onmacht, angst, verdriet, woede te onderdrukken en of uit te zetten. Je kunt daar letterlijk doodmoe van worden.

Luisteren naar je lichaam

Door te voelen herken je de pijnlijke punten en erken je de emotie of overtuiging die er onder ligt. Het mag er zijn! Je hoeft het alleen maar toe te laten. Door je emotie toe te laten, te accepteren en te uiten, breek je jezelf los. Het gaat hier niet om de emoties te onderdrukken, maar om ze er volledig te laten zijn. Dit schept ruimte voor verandering. Je krijgt weer vrije keuze.

Je ervaart dat je karakter (ik ben nu eenmaal zo) niet vast staat, maar dynamisch en veranderlijk is. Je leert weer te luisteren naar je lichaam en beetje bij beetje de emoties te verwerken. Je zult merken dat de kracht van je gedachten enorm is. Uiteindelijk maak je elke gedachte zelf.

Afspraak maken hypnose sessie

Lichaamswerk wordt in elk hypnose traject toegepast. Denk je dat lichaamswerk en / of hypnose jou kan helpen? Maak dan een afspraak via het afspraakformulier.

Voor meer informatie over lichaamswerk kun je ook contact opnemen of bellen naar  0251 743 103.

Deze therapie wordt uitgevoerd door de volgende hypnotherapeuten:

Een foto van Karin Bakker, de eigenaar van en hypnotherapeut bij Hypnotherapie Heemskerk

Karin Bakker

Joyce Boddaert Hypnotherapie Heemskerk

Joyce

Wordt hypnotherapie vergoedt door de zorgverzekeraar?

Hypnotherapie wordt (meestal) gedeeltelijk vergoed door de ziektekostenverzekeraars als je een aanvullende verzekering hebt. Onze hypnotherapeuten zijn NBVH, RBCZ, NVPA, VIT, NFG en / of BATC gecertificeerde hypnotherapeuten, maar niet rechtstreeks aangemeld bij zorgverzekeraars. De uiteindelijke vergoeding ligt dus aan je eigen zorgverzekeraar, de door jou gekozen dekking en of je een natura- of restitutiepolis hebt. Bij de restitutiepolis is meestal wel sprake van vergoeding. Bij de ‘polis in natura’ valt het onder de aanvullende verzekeringen.

Is hypnose een wondermiddel waarbij ik zelf niks hoef te doen?

Nee, hypnose is géén wondermiddel waarbij je zelf niets hoeft te doen. Zo zal je niet op miraculeuze wijze 10 kilo afvallen als je elke dag chips en chocolade eet. Hypnose is een effectief hulpmiddel dat zorgt dat je betere keuzes gaat maken voor jezelf. Samen halen we de persoonlijke barrières weg die jou nu blokkeren om het beste uit jezelf te halen. Je zult bijvoorbeeld merken dat het (veel) minder moeite kost om te bewegen, slechte dingen te laten staan en je gelukkig te voelen.

In hypnose zijn voelt als een diepe staat van ontspanning, waarbij we toch wakker zijn. Je hoort alles om je heen, maar je reageert er niet op. Het is het gevoel van helemaal in een boek verzonken zijn of autorijden op automatische piloot