prikkelbare darm syndroom pds

Prikkelbare Darm Syndroom (PDS)

Prikkelbare Darm Syndroom (PDS) is een vervelende aandoening waarbij de darmen onvoldoende vermogen hebben om de darminhoud goed te bewegen. Hierdoor kunnen vervelende klachten ontstaan, zoals:

• Buikpijn en/of buikkrampen;
  • Diarree;
  • Verstopping;
  • Opgeblazen gevoel;
  • Winderigheid;
  • Gerommel in de buik.

Waarom heb ik last van het prikkelbare darm syndroom?

Een definitief onderbouwde oorzaak voor de prikkelbare darm is er nog niet. Wel zijn er een aantal mogelijke oorzaken onderzocht, zoals infecties, een disbalans of overige voedingsfactoren. Dit wordt meestal veroorzaakt door voedselvergiftiging, voedsel-intolerantie of een allergie.

Naast de bovengenoemde klachten hebben ook psychosociale factoren een directe invloed op de spijsvertering. Denk hierbij aan stressangst, of het niet luisteren naar de biologische klok. Deze factoren kunnen zorgen voor een versterking of verhoging van het aantal klachten.

Waarom heb ik last van het prikkelbare darm syndroom?

De psychosociale factoren die de klachten versterken, zoals angst en stress, zijn opgeslagen in je onderbewustzijn. Je hebt zelf geen directe invloed op dit onderbewustzijn dat uiteindelijk verantwoordelijk is voor 95% van je handelingen. De enige manier om dit onderbewustzijn effectief te veranderen is via hypnotherapie.

Hypnotherapie is dan ook een effectieve methode om een prikkelbare darm te bestrijden. Door de onderliggende factoren aan te pakken kunnen we via hypnose de klachten (sterk) verminderen of zelfs laten verdwijnen.

Wat gaan we doen om de prikkelbare darm te bestrijden?

1. Allereerst onderzoeken we jouw stressfactoren. Waardoor word je geprikkeld? Wat versterkt de klachten?
  1. Daarna onderzoeken we de psychologie achter de stress. Onder het patroon van negatieve gedachten liggen vaak onbewuste diep gewortelde negatieve overtuigingen. Deze gaan we omzetten naar positieve overtuigingen, zodat ze een positieve invloed uitoefenen op de prikkelbare darm.
  2. Tot slot krijg je ontspanning- en ademhalingsoefeningen mee naar huis. Deze oefeningen zorgen voor minder spierspanning, oftewel stress. Het is belangrijk dat je hier goed mee aan de slag gaat.

Afspraak maken voor PDS behandeling

Bedenk eerst hoe vervelend je klachten zijn. Belemmeren deze jouw dagelijks leven? Is het leven een stuk beter zonder?

In dat geval helpen wij je graag om het beste uit jouw leven te halen.

Je kunt direct een afspraak maken bij onze praktijk, of eventuele vragen stellen via het contactformulier.

Hypnotherapeuten

Deze behandeling wordt uitgevoerd door de volgende hypnotherapeuten:

Alev Satilmis

Een foto van Karin Bakker, de eigenaar van en hypnotherapeut bij Hypnotherapie Heemskerk

Karin Bakker

Alev Hypnotherapie Heemskerk

Alev

Joyce Boddaert Hypnotherapie Heemskerk

Joyce

Veelgestelde vragen

Wordt hypnotherapie vergoed door de zorgverzekeraar?

Hypnotherapie wordt (meestal) gedeeltelijk vergoed door de ziektekostenverzekeraars als je een aanvullende verzekering hebt. Onze hypnotherapeuten zijn NBVH en NFG gecertificeerde hypnotherapeuten, maar niet rechtstreeks aangemeld bij zorgverzekeraars. De uiteindelijke vergoeding ligt dus aan je eigen zorgverzekeraar, de door jou gekozen dekking en of je een natura- of restitutiepolis hebt. Bij de restitutiepolis is meestal wel sprake van vergoeding. Bij de ‘polis in natura’ valt het onder de aanvullende verzekeringen.

Bij wie wordt hypnotherapie afgeraden?

Hypnotherapie is zeer veilig. Indien je epilepsie hebt of aan een persoonlijkheidsstoornis lijdt dient er echter eerst contact opgenomen te worden met de behandelende arts of psycholoog. Pas na een schriftelijke goedkeuring van de arts of psycholoog kan er gestart worden met een hypnotherapie traject.

Hoe voelt hypnose?

In hypnose zijn voelt als een diepe staat van ontspanning, waarbij we toch wakker zijn. Je hoort alles om je heen, maar je reageert er niet op. Het is het gevoel van helemaal in een boek verzonken zijn of autorijden op automatische piloot

Kan ik ergens de ervaringen van anderen lezen?

Ja, dat kan. Op onze ervaringen-pagina kun je de verhalen lezen van andere cliënten. De hulpvragen variëren hierbij van afvallen, verslavingen, trauma’s, chronische pijn en meer. Voor meer virtuele maagband ervaringen kun je ook terecht op onze Facebook pagina.

Waar kan ik een afspraak maken?

Je kunt eenvoudig online een afspraak maken via het afspraakformulier. Indien je liever telefonisch contact hebt met de office manager of een hypnotherapeut, kun je ook bellen naar 0251 743 103. Wij zijn telefonisch bereikbaar van 9:00 tot 13:00 (vrijdag tot 12:30).