Medische hypnose bij solk klachten

Medische hypnose bij SOLK-klachten

Ervaar je pijn waar geen medisch aanwijsbare oorzaak voor is? Milde klachten hebben niet zoveel invloed op ons dagelijks functioneren. Er zijn echter ook medisch onverklaarbare pijnklachten, ook wel SOLK-klachten genoemd, die het dagelijkse leven zo sterk beïnvloeden dat je moet stoppen met je hobby’s of zelfs moet stoppen met werken.

Het stellen van een diagnose is vaak een lange en frustrerende weg en er is veel onbegrip uit de omgeving. Gelukkig is er een manier om toch aan deze klachten te werken

Waar kunnen deze klachten dan wél vandaan komen?

Veel klachten vinden hun oorsprong in het ervaren van een negatieve ervaring of emotie. Denk aan het verliezen van een geliefde, een ernstig ongeluk, seksueel misbruik, mishandeling, verwaarlozing of PTSS. De lichamelijke processen zijn daardoor volledig van slag en verhogen het stresshormoon in het lichaam.

Maar wist je dat alle gebeurtenissen en emoties worden opgeslagen in ons lichaam? Vaak is er een directe koppeling tussen een gebeurtenis en deze klachten. Er kan ook sprake zijn van opgestapelde emoties of spanningen waar je je niet bewust van bent.

Veelvoorkomende oorzaken van SOLK-klachten:

• Fysiek, psychologisch of seksueel misbruik;
  • Familiegeschiedenis van psychiatrische problemen;
  • Lichamelijke ziekte van één of beide ouders;
  • Financiële status en crisis in het gezin;
  • Negatieve levensgebeurtenissen, zoals ervaringen
    met gepest worden;
  • Toenemende pijn na een stressvolle gebeurtenis;
  • Een eerdere lichamelijke aandoening, zoals een
    ernstige ontsteking.

SOLK-klachten behandelen met medische hypnose

Wanneer de hypnotherapeut vermoedt dat een cliënt aan SOLK-klachten lijdt, wordt er samen gezocht naar de potentieel onderliggende emoties en overtuigingen. Zo wordt allereerst – via medische hypnose – de wisselwerking tussen de pijn en de lichamelijke reacties onderzocht. De cliënt leert vervolgens te luisteren naar wat het lichaam te vertellen heeft.

Medische hypnose verlicht niet alleen de pijn die aan SOLK-klachten verbonden is, maar ook de gevoelens van onmacht die tot uiting zijn gekomen door, bijvoorbeeld, seksueel misbruik.

Aan de hand van de inzichten wordt dan gekeken hoe de cliënt de regie over het eigen lichaam weer terug kan krijgen, om zodoende weer te kunnen genieten van een leven zonder pijn.

Denk je dat medische hypnose jou kan helpen? Maak dan een afspraak via het afspraakformulier.

Voor meer informatie over medische hypnose kun je ook contact opnemen of bellen naar  0251 743 103.

Deze therapie wordt uitgevoerd door de volgende hypnotherapeuten:

Een foto van Karin Bakker, de eigenaar van en hypnotherapeut bij Hypnotherapie Heemskerk

Karin

Joyce Boddaert Hypnotherapie Heemskerk

Joyce

Lilian

Inge Hoedemaeker Klitsie, Hypnotherapeut bij Hypnotherapie Heemskerk

Inge

Wordt hypnotherapie vergoedt door de zorgverzekeraar?

Hypnotherapie wordt (meestal) gedeeltelijk vergoed door de ziektekostenverzekeraars als je een aanvullende verzekering hebt. Onze hypnotherapeuten zijn NBVH, RBCZ, NVPA, VIT, NFG en / of BATC gecertificeerde hypnotherapeuten, maar niet rechtstreeks aangemeld bij zorgverzekeraars. De uiteindelijke vergoeding ligt dus aan je eigen zorgverzekeraar, de door jou gekozen dekking en of je een natura- of restitutiepolis hebt. Bij de restitutiepolis is meestal wel sprake van vergoeding. Bij de ‘polis in natura’ valt het onder de aanvullende verzekeringen.

Is hypnose een wondermiddel waarbij ik zelf niks hoef te doen?

Nee, hypnose is géén wondermiddel waarbij je zelf niets hoeft te doen. Zo zal je niet op miraculeuze wijze 10 kilo afvallen als je elke dag chips en chocolade eet. Hypnose is een effectief hulpmiddel dat zorgt dat je betere keuzes gaat maken voor jezelf. Samen halen we de persoonlijke barrières weg die jou nu blokkeren om het beste uit jezelf te halen. Je zult bijvoorbeeld merken dat het (veel) minder moeite kost om te bewegen, slechte dingen te laten staan en je gelukkig te voelen.

In hypnose zijn voelt als een diepe staat van ontspanning, waarbij we toch wakker zijn. Je hoort alles om je heen, maar je reageert er niet op. Het is het gevoel van helemaal in een boek verzonken zijn of autorijden op automatische piloot