Karin Bakker, hypnotherapeut bij Hypnotherapie Heemskerk

Hypnotherapeut Karin Bakker: “Ik was totaal overdonderd en ik dacht: dat wil ik ook!”

Als rasechte ondernemer én hulpverlener, startte Karin Bakker in 2016 haar eigen praktijk. Deze praktijk, genaamd Hypnotherapie Heemskerk, is inmiddels uitgegroeid tot een professionele en volwaardige praktijk met 6 hypnotherapeuten. Sinds de oprichting zijn er dan ook maar liefst 2100 cliënten geholpen bij hun specifieke hulpvragen.

We waren benieuwd naar wat de eigenaar van de praktijk motiveert. Waar ze trots op is en wat de mooiste ervaringen zijn. Lees hieronder het interview met Karin Bakker.

Wat motiveerde jou om hypnotherapeut te worden?

“Eigenlijk ben ik de hypnotherapie ingerold via een workshop bij Hypnose Instituut Nederland. Gewoon uit nieuwsgierigheid. Ik zag daar prachtige dingen gebeuren door een regressie.

De hele gezichtsuitdrukking van de mevrouw in kwestie was totaal veranderd. Ook bij mij gebeurde er iets wat ik niet voor mogelijk had gehouden. Ik was totaal overdonderd en ik realiseerde me “Dat wil ik ook”. Daarna ben ik de therapeuten opleiding gaan volgen bij Edwin Selij.”

Wat zijn – naast hypnotherapeut zijn – je favoriete activiteiten in het leven?

“Ik houd van lezen, tekenen, schrijven, muziek maken en zingen. Studies volgen is ook favoriet, net als nieuwe dingen creëren. Daarnaast is varen op de Adriatische zee echt geweldig, vooral als er dolfijnen te spotten zijn. Toch is mijn grootste favoriet mijn gezin en de 4 Siberische katten.”

Welk boek / film zou je sterk kunnen aanraden aan anderen?

“Eén van de boeken die me erg bij is gebleven is “Het Messias Mysterie” van Andreas Aschbach. Verder kan ik ook ‘de Celestijnse Belofte’ en de vervolgdelen aanraden. Ook ‘Ki’ van Hans Peter Roeland is leuk, alhoewel er wel erg veel theegedronken werd.

Ook ‘Deirdre’, gelezen als schoolopdracht toen ik 16 jaar was (een boek in oud Nederlands), is mij altijd bijgebleven. Net als een boek over het leven van Debussy, de componist. Ik meen me te herinneren, dat het ‘Au Clair de la Luna’ heet.”

Wat is volgens jou jouw eigen ‘superkracht’?

“Exact luisteren naar wat er gezegd wordt en datgene omdraaien. Ik neem alles wat de cliënt zegt zeer letterlijk. Op die manier kan ik er anders naar kijken en het probleem beter te doorgronden. Ik wil daarbij het gevoel geven dat er écht geluisterd wordt, dat de cliënt nu even belangrijk is. Zo wil ik graag therapeut zijn.

Daarnaast werk ik provocatief en ben ik een doorzetter. Als ik me ergens in vastbijt laat ik niet meer los en ga ik er met zeven mijlslaarzen doorheen. Volgens mijn man ben ik dan ook een alleskunner.

Ik ben ervan overtuigd dat als je iets echt wilt, je datgene ook kunt bereiken. Alles is een keuze, vind ik. En ik ben niet bang om een keuze te maken. Ik ga er gewoon voor.”

Mooiste ervaring(en) met een cliënt?

“Jeetje, er zijn zoveel mooie ervaringen! Alle veranderingen die teweeggebracht worden bij de cliënten ervaar ik als prachtig, “life-changing” zelfs. Iedere cliënt heeft daarbij een ander verhaal Het feit dat een cliënt mij heeft uitgekozen om hem of haar te mogen begeleiden met het persoonlijke groeiproces vind ik al prachtig.

Uiteindelijk wil ik graag dat de cliënt het zelf kan, zonder mij daarbij nog nodig te hebben. In het begin was de vraag zo hoog dat er meerdere therapeuten en behandelkamers bij moesten komen. Eigenlijk binnen een paar maanden al, zodat we veel meer cliënten konden helpen bij hun hulpvraag. Dit was een ontzettend mooi groeiproces.”

Waarom Hypnotherapie Heemskerk?

“Voor mij is het belangrijk dat de cliënt het vertrouwen heeft dat hij of zij bij de juiste praktijk terecht is gekomen. Onze hypnotherapeuten moeten dan ook aan hoge eisen voldoen. We zijn een professionele praktijk met zeer kundige, gekwalificeerde en gecertificeerde therapeuten. Allen even kundig.

We staan voor hoge kwaliteit en gedegen therapie. Onze opleidingen voldoen aan alle eisen, elk jaar volgen we bijscholing en we voldoen aan alle eisen van de zorgverzekeraar. Daarnaast werken we samen met huisartsen, ziekenhuizen, psychologen en psychiaters.

De praktijk zelf is ook gevestigd in een gezondheidscentrum samen met een huisarts en de GGD.”

Afsluiter:

“Hypnotherapie Heemskerk voelt voor mij als mijn kindje en ik ben trots op wat we allemaal bereikt hebben. Zoals de mooie transformatieprocessen van honderden cliënten en de vele prachtige recensies die daaruit volgden.

“Haal het beste uit jezelf” was – en is nog steeds – ons motto en het geeft zó veel voldoening om dit te zien bij cliënten. Het is en blijft een prachtig vak.”