stoppen met roken met hypnotherapie via hypnose sessies

Van Kettingroker naar Niet-Roker met Hypnotherapie?

Hypnotherapie richt zich op het onderbewuste, het ontastbare dat veel controle uitoefent op ieders leven. Dat geldt ook voor het rookgedrag. Kun je stoppen met roken met hypnotherapie? Lees meer.

Je kent ze wel, die mensen die met gemak één of twee pakjes sigaretten per dag wegroken. Ze kunnen onmogelijk stoppen met roken. Althans, dat zeggen ze. Het is hun verslaving. Sterker nog, het is hun grootste vriend. Maar is dat wel zo?

Laten we even teruggaan naar het begin. Want, hoe begint iemand eigenlijk met roken? Meestal is het een gevoel van mee willen doen en erbij willen horen, vaak al op jonge leeftijd. 12 tot 14 jaar is hier geen uitzondering bij.

Dat geldt vooral voor de oudere rokers, maar ook de jongere generatie begin met roken om diezelfde reden.

Toen de sigaretten nog op tafel stonden..

Toen de oudere generatie jong was, was roken stoer. Je ging bij iemand op visite en als er geen sigaretten op tafel stonden – compleet met aansteker en asbak – was het niet gastvrij. Het summum was nog om het juiste merk voor je gasten te kopen.

Ook sigaren ontbraken niet. Roken in een treincoupé, restaurant of op het werk was heel normaal. Zelfs als men op kraamvisite ging werd er gerookt in bijzijn van de baby. Iets wat nu totaal ondenkbaar is.

Gaandeweg de jaren 80 veranderde dat. Men werd zich meer bewust van de gevaren van roken. Hoe ongezond het eigenlijk is. De eerste “pioniers”, die niet wilde dat er gerookt werd in huis, werden vreemd aangekeken en vaak genoeg ontweken.

Men ging er gewoon niet meer heen. Naarmate het meer gewoongoed werd, kwamen ook de andere rookgelegenheden onder druk te staan.

Op het werk, openbare gebouwen, stations, restaurants en tal van andere plekken, mag nu niet meer gerookt worden. Een goede zaak! Zo vinden vele verstokte rokers het zelf ook prettiger dat er niet meer gerookt mag worden in een restaurant.

Het is veel schoner, je wordt minder snel moe en je stinkt niet. Dat zegt natuurlijk wel iets. Hoe komt het dan dat – ondanks de afkeer voor de negatieve gevolgen – het de verstokte rokers niet lukt om te stoppen?

Desastreuze gevolgen

Voor de meeste ‘ervaren’ rokers is de sigaret getransformeerd tot een uitvlucht. Een opvulling van verveling, van emoties, van stressverlaging. Daarnaast is de nicotine erg verslavend en ook zeer giftig.

Als je dan ook weet dat er suikers en andere verslavende middelen aan sigaretten worden toegevoegd, is het beeld compleet. Een roker raakt daardoor ook in paniek als er geen sigaretten meer zijn.

Over de gevaren van roken is inmiddels veel bekend. Zo hebben rokers onder andere een verhoogd risico op het ontwikkelen van COPD en zijn ze vatbaarder voor het virus COVID-19.

Zelfs mensen, die al een tijdje gestopt zijn en de meerokers lopen nog een groot risico. Het is dus belangrijk om zo snel mogelijk te stoppen met roken.

Het ‘waarom’ achter het rookgedrag

Het is voor sommigen dus zeer moeilijk om te stoppen met roken. Maar het is wél mogelijk. Zo zijn er verschillende therapievormen beschikbaar die het proces flink vergemakkelijken, zoals stoppen met roken met hypnose.

Een bezoek aan een hypnotherapeut is anders dan bijvoorbeeld een huisarts. Waar een huisarts voornamelijk een medische blik werpt, bieden hypnotherapeuten een psychologisch perspectief.

In plaats van een pure focus op het stoppen zelf, wordt er bijvoorbeeld ook gekeken naar het ‘waarom’ achter je rookgedrag: Wat is het doel van het roken? Wat zijn de triggers en gewoontes? Welke emotie schuilt erachter? Dit soort zaken worden in behandeling genomen.

Zo is roken in het onderbewustzijn vaak gekoppeld aan woorden als ‘gezelligheid‘, ‘ontstressen‘ of een ‘rustmomentje pakken‘, maar in werkelijkheid vertegenwoordigen zij een behoefte waarin roken tijdelijk een emotie onderdrukt.

Met hypnotherapie werk je aan die behoefte(n) en geef je het een andere invulling, zodat de behoefte aan een sigaret compleet verdwijnt.

Geïnteresseerd in of benieuwd naar het stoppen met roken met hypnotherapie? Maak een afspraak via het afspraakformulier, of neem contact op met de praktijk.